Onze school

Zelf initiatief nemen, samen werken en leren, bewuste keuzes maken en een eigen leerstijl ontwikkelen. Dat is wat wij op Het Mozaïek onze kinderen willen bij brengen.

In een veilige leeromgeving dagen we de leerlingen uit hun talenten te onderzoeken en te ontwikkelen. We begeleiden hen in hun ontwikkeling en stimuleren hen hier zelf verantwoordelijkheid in te nemen. Uitdaging en plezier in het leren staan voorop maar het allerbelangrijkste is de sociale activiteit.

Het Mozaïek is een gemeenschap met leefregels waar alle kinderen en leerkrachten deel van uit maken. Werken in een groep met aandacht en respect voor elkaar staat bij ons centraal. Ieder kind is uniek een heeft eigen doelen, talenten en eigenschappen. Op onze school halen we het beste uit elke leerlingen. Met samenwerking, plezier en in een veilige omgeving. Zo bereiden we hen voor op de samenleving van nu én de toekomst.

Wat vinden we het allerbelangrijkst op Het Mozaïek?

• ​Onderwijs afstemmen op onderwijs- en leerbehoeften van de kinderen.
  • Modern onderwijs met veel aandacht voor ICT.
  • Bevorderen van sociale en algemene vaardigheden.
  • Engels in alle groepen van onze school.
  • Ontwikkelen van vaardigheden van de 21e eeuw.
  • Samenwerking met de ouders.

Veilig op school

Leren lukt het best in een omgeving waar een kind zich veilig voelt. Pesten? Dat willen we niet op Het Mozaïek. Vanuit onze werkwijze met The Leader in Me is er al veel aandacht voor een fijne omgeving waarin iedereen zichzelf kan en mag zijn en aandacht heeft voor elkaar. Ook werken we met de STOP-methode. Gebeurt er iets wat je niet wilt? Dan probeer je daar met de ander uit te komen. Lukt dit niet, dan treedt de leerkracht op als bemiddelaar. Elk schooljaar wordt er in de eerste week door de kinderen samen met de leerkracht een klassenstatuut opgesteld. Hierin staat hoe de groep samen zorgt voor een fijne, positieve en veilige sfeer in de klas. Alle leerlingen ondertekenen het statuut en dragen zo samen bij aan een goede omgeving voor iedereen.

Veilig naar school

Als ouder vind je het misschien fijn je kind zelf naar school te brengen. Omdat het rond onze school erg druk kan zijn, is het prettig als de leerlingen zoveel mogelijk met de fiets of te voet naar Het Mozaïek komen. Tijdens de lessen besteden we vanzelfsprekend aandacht aan de verkeersregels en we oefenen dat ook met de kinderen. Op het schoolplein wordt er gezellig met elkaar gespeeld. Een leerkracht houdt daarbij altijd toezicht en zorgt ervoor dat de kinderen niet van het plein afgaan en veilig kunnen spelen.

Medische zaken

Een ongeluk zit in een klein hoekje en kan ook op school plaatsvinden. Bij kleine ongelukjes kunnen wij het kind zelf behandelen. Als het ernstiger is, nemen we altijd contact op met de ouder of verzorger. Heeft je kind een allergie of gebruikt het medicijnen? Dan horen we dat graag. Zo kunnen we er op school ook rekening mee houden.

Gezond op school

Een kind dat gezond eet en genoeg beweegt, zit letterlijk en figuurlijk goed in zijn vel. Dat helpt ook bij het leren en zorgt ervoor dat een kind zich beter kan concentreren. Op Het Mozaïek praten we in de lessen over gezonde voeding. Mag een leerling trakteren, dan zien we graag een gezonde traktatie. Want ook die zijn hartstikke lekker!

Pauzehapje en lunch? Graag gezond

In alle groepen kunt u uw kind iets meegeven om op te eten tijdens de ochtendpauze. Wij zouden dit hapje graag willen laten vallen onder de categorie gezonde voeding. Ook willen wij u vragen om uw kind een drinkbeker mee te geven i.p.v. een (plastic) pakje. Iedere woensdag hebben wij een fruitdag. We vragen u om op die dag uw kind iets van groente of fruit mee te geven als pauzehap.

Alle kinderen lunchen op school. U kan zelf goed inschatten welke hoeveelheid eten en drinken u mee kunt geven aan uw kind. Ook bij de lunch graag denken aan gezonde voeding.